Leuke locaties Chinatown Amsterdam

De Zeedijk in Amsterdam

De Zeedijk in Amsterdam

Nederland kent drie Chinatowns: Zeedijk (Amsterdam), Kruiskade (Rotterdam) en Wagenstraat (Den Haag). In de twintigste eeuw zijn de wijken ontstaan door de vestiging van Chinese gastarbeiders. De hoogtijdagen van de Chinatowns zijn voorbij, maar dat betekent niet dat ze minder relevant zijn geworden. In het centrumgebied van Amsterdam zijn bijvoorbeeld nog altijd ruim zestig Chinese winkels en bedrijven gevestigd.

Een van de vier Chinese straatbordjes in Amsterdam

Een van de vier Chinese straatbordjes in Amsterdam

Mijn ouders wonen al ruim 20 jaar in Heemskerk. In zo’n dorpje aan de kust vind je niet zo snel een Chinatown, nee. Mijn ouders hebben jarenlang een deel van hun boodschappen in Amsterdam gedaan. Het duurt veertig minuten om daar te komen, dus dat is niet ideaal. Wat nou als ze een ingrediënt vergaten?! Gelukkig hoeven mijn ouders zich daar nooit meer druk over te maken. Sinds 2007 staat in Beverwijk, de buurman van Heemskerk, een grote Oosterse supermarkt. Mijn ouders gaan nog wel eens naar de Chinese winkels in Amsterdam, maar die bezoeken worden steeds zeldzamer. Naar de Chinese restaurants gaan ze echter nog wel vaak. Ik ben samen met mijn moeder op pad geweest om deze locaties in beeld te brengen. Houd je er voor de handigheid eventjes de plattegrond van Chinatown bij?

Het drijvende restaurant Sea Palace

Sea Palace (Oosterdokseiland 8)

Een dagje Amsterdam begint in mijn familie altijd rond het middaguur. Het eerste wat wij meestal doen is lunchen bij een Chinees restaurant. Vandaag zijn mijn moeder en ik naar een restaurant gegaan waar wij doorgaans nauwelijks komen, namelijk het drijvende Sea Palace restaurant. Vanwege de grootte is dit een populaire locatie voor Chinese huwelijksfeesten. Voor lunch is dit restaurant wat minder populair, vandaag in ieder geval.

Toko Dun Yong

Toko Dun Yong (Stormsteeg 9)

Na onze lunch zijn we de Geldersekade opgelopen. Halverwege staat Toko Dun Yong, de grootste Chinese warenhuis van Europa. Hier is alles, maar dan ook alles verkrijgbaar. Van groente tot snoep en van kunst tot kookgerei. Ze hebben zelfs een afdeling voor Japans en Koreaans eten. Ook leuk: op een van de zes verdiepingen staat een kookstudio voor workshops.

Wah Nam Hong

Wah Nam Hong (Geldersekade 90)

Iets verderop staat supermarkt Wah Nam Hong. Een beetje verscholen, maar niet te missen door de grote rode deur die open staat. Ze hebben hier een vrij grote diepvriesafdeling, maar bijzonder is het niet. Het is hier doorgaans niet zo druk, dus perfect voor iedereen die op zijn gemak boodschappen wil doen.

Wah Kiu staat op een meter of twintig afstand van Wah Nam Hong. Tussen deze twee winkels in staan onder andere een Chinese slijterij en een Chinese supermarkt. Wah Kiu verkoopt hebbedingetjes, knuffels, tijdschriften en beeldjes. Hier kunnen kinderen met plezier ronddwalen. Ik heb dat als klein kind ook wel eens gedaan.

Toko Het Oosten

Toko Het Oosten (Zeedijk 147)

Vlak voor het einde van de Geldersekade staat Toko Het Oosten. Hier worden onder andere groente en vlees verkocht. Het vlees lijkt echter niet op die in Nederlandse supermarkten. Denk bij deze toko maar aan varkensoren, inktvis, noedels en Chinese hapjes.

Hoi Tin

Hoi Tin (Zeedijk 122)

Hoi Tin is een restaurant én bakkerij. Bij de ingang worden dagverse gebakjes verkocht. Neem eens keer een Chinese variant van een eierkoek. Ik verzin de naam nu ter plekke, maar de werknemers begrijpen het vast wel wanneer een klant naar iets met ei vraagt. Dit restaurant is trouwens op de Zeedijk te vinden, vlak voor de tempel.

Nam Kee

Nam Kee (Zeedijk 111-113)

Volgens mijn moeder verkoopt Nam Kee de lekkerste pekingeend van Amsterdam. Of het waar is weet ik niet, maar ik vind de eend hier wel erg lekker. Benieuwd? Koop een bakje to go, ga in het restaurant eten of laat wat bezorgen.

Oriental Commodities

Oriental Commodities (Nieuwmarkt 27)

Op de Nieuwmarkt, waar de Geldersekade en de Zeedijk bij elkaar komen, staat nog een Chinese supermarkt. Oriental Commodities is vergelijkbaar met Wah Nam Hong. Dit supermarkt wordt alleen vaker bezocht en is dus een stuk drukker.

Golden Chopsticks

Golden Chopsticks (Oude Doelenstraat 1)

Als laatst: Golden Chopsticks. Dit restaurant staat vlakbij de Dam. De service is super en het eten is lekker. Zeker een aanrader voor avondeten. Boven dit restaurant zit Oriental City, nog een goed restaurant. Kom hier wel op tijd voor de lunch, want rond 2 uur zit het vol.

Dit is de route die mijn moeder en ik hebben gelopen. Aan het einde van ons middagje Chinatown zijn we door de sneeuw snel even de Bijenkorf ingevlucht om ons op te warmen. Wij hebben ons met de roltrappen als een speer naar de bovenste verdieping verplaatst voor wat lekkers. Eigenlijk nemen wij allebei standaard hetzelfde, namelijk een kom warme erwtensoep. Chinees-Nederlands hè?!

2 reacties

Opgeslagen onder Chinees-Nederlands

2 Reacties op “Leuke locaties Chinatown Amsterdam

  1. Ik kom bijna nooit meer in Amsterdam, best jammer ben bij bijna alle plaatsen wel een keertje geweest volgens mij :). Bij Nam Kee kan je echt lekker eten daar ben ik wel een keer geweest en Golden Chopsticks ook een keertje ^^. En ik denk dat je eggtarts bedoelt ;p.

Geef een reactie

